Öncelikle
bu yazı; bütün forex şirketlerini ve bütün forex çalışanlarını kapsamamaktadır.
Çalışma prensipleri olan, saygıyı hak eden şirketler olduğu gibi; daha işe yeni
başlayan, heyecanlı ve karakterleri ile yola çıkmayı hedefleyen şirketlerde var.
Elbette haksızlık yapmak, kurunun yanında yaşı yakmak gibi bir niyetimiz
olmadı, olamazda.
Kurumların
çalışan seçiminde sordukları sorular;
·
Müşteri portföyün var mı?
·
Diğer çalıştığın kurumda, yatırımcıların
kaç lot işlem dönüyordu?
·
Data bitince nasıl data yaratılır?
·
Müşteri memnuniyeti hakkında
düşüncelerin?
Şimdi
ilk göze batan, çalışanın hiç forex bilgisi varmış, yokmuş önemli değil. Önemli
olan; bir önceki kurumdan nasıl bir data ile geldiğin. Onun için birkaç forex
şirketini arayıp; belirli terimlerin dışına çıkmaya başladığınızda, karşıda
konuşan müşteri temsilcisinin sesi titremeye ve kısılmaya başlıyor. Keşke
reklam bütçesine bu denli yüksek rakamlar ayıran şirketler, hafta sonu müşteri
temsilcilerini bir otelde toplayıp, eğitime tabi tutsalar.
Kurum
çalışanlarının büyük kısmı fiyatların nasıl oluştuğunu ve kurumunun fiyatları
nasıl aldığını dair bilmemektedir. Çalışanlara yüklenmiyorum elbette, sorun
kurumların işe alımda bir oryantasyon eğitimi bile yapmıyor olmalarıdır.
Çok
fazla uzatmaya gerek yok aslında. Bu yazıyı kısa tutabiliriz, çünkü bir çok
yatırımcı arkadaşımın, kurumlar ile ilgili ilettikleri şikayetlerden yola
çıkarak birkaç cümlede ben eklemek istemiştim. Yani bu yazıyı okuyan
yatırımcıların büyük bir kısmı şaşırıp; “aaa öylemiymiş gerçekten” demeyecekler.
Birde
günlük yapılan analizler var ki, tam manasıyla komedi. EUR/USD düşer, yükselir
veya yatay hareket eder gibi cümleler kurmalarına elbette sözümüz yok. Sonuçta analistler
kendi yorumlarını yazmakta özgürdür. Ancak işin içine formasyonları ve
indikatörleri dahil etmeye başladıklarında, takkeleri düşüyor kellikleri
görünüyor. Bende analiz yazıyorum ama örneğin İMKB’de bulunan hisselerle ilgili
yazmıyorum. Çünkü bilanço okuma çok fazla uzmanlaşabildiğim bir husus değil. Ama
en azından kişisel becerilerimin ve eksiklerimin farkındayım.
Neyse;
bence yatırımcılar kendilerinin analistleri olmaları gerekir. Çünkü piyasa ile
ilgili analiz yazanların %90’ı gerçekten sizden iyi değiller. Başkalarının analizlerini
okuyarak sadece cesaretlenirsiniz. Cesaret karınızı arttıracak bir unsur olsa
da, erkekliğin %99’u da kaçmaktır, unutmayın.